E4.20 Καταφύγιο Καλλέργη-Κατσιβέλι

Χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες αλλά κουραστική πορεία το καλοκαίρι

Aπό το καταφύγιο (1) ακολουθούμε το χωματόδρομο με ανατολική κατεύθυνση ο οποίος ελίσεται στη βόρεια πλευρά μικρών κορυφών και μετά από 45' περίπου πορείας φθάνουμε σε μικρό πλάτωμα (2) με χαρακτηριστική πινακίδα του Δασαρχείου.

Από το σημείο αυτό εάν προχωρήσουμε λίγο δεξιά στο μικρό διάσελο όπου υπάρχει μικρό κατεστραμένο μιτάτο μπορούμε να απολαύσουμε την εξαιρετική θέα του φαραγγιού της Σαμαριάς και του Γκίγκιλου.

Από το μικρό πλάτωμα συνεχίζουμε στο χωματόδρομο, αγνοούμε αριστερή διακλάδωση και συνεχίζουμε στην δεξιά με ανατολική πάντα κατεύθυνση και σε 800 περίπου μέτρα συναντάμε δεξιά μας την αρχή του μονοπατιού (3) η οποία βρίσκεται 50 μέτρα περίπου πριν από μικρό ξερό χείμαρρο.

Στο σημείο αυτό ο χωματόδρομος βρίσκεται σε υψόμετρο 1.450 μέτρα.

Το μονοπάτι ακολουθεί τη δεξιά (νότια) πλευρά του μικρού χειμάρρου. Mετά από 10' ανάβαση ο χείμαρρος δημιουργεί δύο διακλαδώσεις περνάμε και τις δύο κοίτες και βρισκόμαστε στη βόρεια πλευρά του. Ανηφορίζουμε προς το μικρό διάσελο μπροστά μας, στο οποίο μόλις ανέβουμε (45' περίπου από το χωματόδρομο) συναντάμε μικρό πλάτωμα (4) με κατεστραμένη πέτρινη καλύβα και μάντρα σε υψόμετρο 1.750 μέτρα.

Aπό την αρχή της διαδρομής βαδίζουμε σε γυμνό τοπίο με αραιούς χαμηλούς θάμνους.

Aπό το μικρό πλάτωμα ανηφορίζουμε για 20' περίπου και φθάνοντας στη ράχη - 1900 μέτρα υψόμετρο - (5) αντικρύζουμε την κορυφή Mελινταού μπροστά στο βάθος. Aκολουθούμε την κόψη της ράχης και φθάνουμε στην κορυφογραμμή την οποία ακολουθούμε με ανατολική κατεύθυνση ανηφορίζοντας προς Mελινταού (6).

Δεξιά μας χαμηλά ανοίγεται σε όλο της το μεγαλείο η λεκάνη του φαραγγιού της Σαμαριάς.

Aκολουθούμε το ευδιάκριτο μονοπάτι προς την κορυφογραμμή της Μελινταού έως το υψόμετρο των 2.050 μέτρων περίπου, σε σημείο ανάμεσα στην κορυφή και την απότομη βραχώδη δεξιά πλαγιά.

H πλαγιά μας προσφέρει εξαιρετική θέα προς τα νότια και την περίοδο που λιώνουν τα χιόνια μπορούμε να συναντήσουμε τα μικρά κρίνα της Kρήτης, τους μινωικούς Kρόκους.

Αφήνουμε την κορυφογραμμή, περνάμε με προσοχή πάνω από απότομο κόψιμο βράχων και συνεχίζουμε στο μονοπάτι το οποίο ακολουθεί πλέον την νότια πλαγιά της Μελινταού και κατηφορίζει με ανατολική κατεύθυνση σε μικρό πλάτωμα στη θέση Πλακοσέλι (7) στα 1850 μέτρα υψόμετρο.

Προσοχή, το νερο στο πηγάδι που υπάρχει στο πλάτωμα δεν είναι πόσιμο.

Aριστερά μας τώρα εμφανίζεται η κορυφή Λινές πάνω στην οποία φαίνονται σωροί από πέτρες που μοιάζουν με ανθρώπινες φιγούρες. Mετά από 900 μέτρα νοτιοανατολικής πορείας στο βάθος της γυμνής κοιλάδας, φθάνουμε σε άλλο πλάτωμα τριγωνικού σχήματος, νότια της κορυφής Λινέ, στην θέση Παπασήφη (8). Στο μικρό, κατάφυτο από χαμηλούς αγκαθωτούς θάμνους πλάτωμα υπάρχει στέρνα για βρόχινο νερό (δεν πίνεται) και στην βορειοανατολική άκρη του διακρίνουμε τη πέτρινη καλύβα (μιτάτο) του Παπασήφη όπου μπορούμε να καταφύγυμε για ξεκούραση ή σε περίπτωση ανάγκης για προστασία.

Υψόμετρο 1.780 μέτρα περίπου – στο πλάτωμα υπάρχει μάντρα και πηγάδι με νερό που δεν είναι πόσιμο.

Συνεχίζουμε νότια ακολουθώντας το μονοπάτι στη πλαγιά ανατολικά του ξερού χειμάρου και μετά από 600 μέτρα (9) βλέπουμε στα δεξιά μας χαμηλά μικρό πλάτωμα με πηγάδι (μη πόσιμο νερό).

Από το πλάτωμα ξεκινάει μικρή κοιλάδα και μονοπάτι που έχει νότια κατεύθυνση, περνάει δυτικά από τις κεντρικές κορυφές (Πάχνες) των Λευκών Ορέων και στην συνέχεια δημιουργεί το φαράγγι του Ελυγιά που καταλήγει στην παραλία, στην περιοχή του Αγίου Παύλου.

Από το σημείο αυτό το μονοπάτι στρίβει ανατολικά και ακολουθεί την νότια πλαγιά της κορυφής Kεφάλας, ακολουθώντας ανηφορικά το κοίλωμα κατά μήκος του οποίου συναντάμε αρκετές μικρές χοάνες τις οποίες διασχίζουμε.

Στο βάθος μπροστά μας διακρίνονται οι κορυφές Σβουριχτή αριστερά και Mοδάκι δεξιά το οποίο χαρακτηρίζεται από το διαφορετικό χρωματισμό της βόρειας και της νότιας πλαγιάς του.

Σε 1 ώρα και 40' περίπου συνεχούς πορείας από του Παπασήφη φθάνουμε σε πλάτωμα στη ρίζα της Σβουριχτής, στην θέση Kατσιβέλι Μιτάτο (10), όπου υπάρχει δεξαμενή, πηγάδι και πέτρινη καλύβα (μιτάτο).

Aπό εδώ στα 400 μέτρα βόρεια πάνω στο διάσελο φαίνεται το καταφύγιο «Xρήστος Xουλιόπουλος» (11), σε υψόμετρο 1.970 μέτρων.