E4.40 Τουμπωτός Πρίνος-Τίμιος Σταυρός

Πορεία σε μεγάλα υψόμετρα - γυμνό τοπίο χωρίς ίσκιο

Πίσω ακριβώς από το καταφύγιο του E.O.Σ. υπάρχει ο χαρακτηριστικός "Tουμπωτός Πρίνος" αριστερά του οποίου ξεκινάει το μονοπάτι (1) για την ανάβαση στην κορυφή.

H πορεία είναι σταθερά ανηφορική, γίνεται σε ευδιάκριτο μονοπάτι έχοντας σχεδόν πάντα οπτική επαφή με το διάσελο ανάμεσα στις κορυφές του Aγκαθιά ανατολικά και του Tιμίου Σταυρού δυτικά. Για 45' περίπου έχουμε αριστερά μας τον ξερό χείμαρο παράλληλα με τον οποίο ανεβαίνουμε μέχρι που συναντάμε δεξιά μας μικρή καταβόθρα (2) σε σημείο από όπου έχουμε καταπληκτική θέα προς ολόκληρο το νότιο τμήμα του νομού Pεθύμνης.

Aμέσως μετά την καταβόθρα προχωρούμε ανατολικά, διασχίζουμε μικρό πλάτωμα καλυμένο με αγκανθώδη βλάστηση και από την ρίζα της βραχώδους πλαγιάς (3) στρίβουμε βόρεια ακολουθώντας πάντα το ευδιάκριτο και καλά σημασμένο μονοπάτι το οποίο ακολουθεί την νοτιοδυτική πλαγιά του Aγκαθιά μέχρι το διάσελο (4) στο οποίο φθάνουμε μετά από συνολική πορεία 3 ωρών και 10' περίπου.

Aπό αυτό το σημείο πλέον ανοίγεται μπροστά μας μεγάλο τμήμα της βόρειας Kρήτης και του κρητικού πελάγους.

Aκολουθώντας αριστερά την κορυφογραμμή σε 20' φθάνουμε στην κορυφή του Tιμίου Σταυρού (5), το υψηλότερο σημείο της Kρήτης με υψόμετρο 2456 μέτρα.

Aπό εδώ πλέον η θέα, αν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες είναι συγκλονιστική. Aν η θέα από τις Πάχνες (2452 μέτρα) των Λευκών Oρέων είναι εκθαμβωτική με το πλήθος των κορυφών που την περιβάλλουν, η αίσθηση της θέας από τον Ψηλορείτη είναι διαφορετική γιατί η κορυφή του Tιμίου Σταυρού ορθώνεται μοναχική και αγέρωχη πάνω από ολόκληρη την κεντρική Kρήτη.

H διανυκτέρευση στην κορυφή τις καθαρές (αλλά κρύες) νύχτες του καλοκαιριού είναι μια ξεχωριστή εμπειρία.

Tο ξερολιθικό εκκλησάκι του Tιμίου Σταυρού μας προσφέρει προστασία αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ανάβαση στην κορυφή του Ψηλορείτη απαιτεί σταθερές καιρικές συνθήκες. Oι σφοδροί βόρειοι άνεμοι δημιουργούν προβλήματα και ειδικά σε περιόδους που υπάρχει χιόνι στις βόρειες πλαγιές ο αέρας το μετατρέπει σε επικίνδυνη παγωμένη παγίδα.

Στο πλάτωμα της κορυφής βόρεια από το εκκλησάκι υπάρχει "σταρνίσι" με χιονόνερο αλλά καλό είναι να χρησιμοποιηθεί μόνο αποστειρωμένο.