E4.51 Ανώγεια-Ζώμινθος

Σχετικά εύκολη διαδρομή

Nότια από τον συνοικισμό Περαχώρι (1) των Ανωγείων ξεκινάει το ανηφορικό μονοπάτι το οποίο περνάει από την εκκλησία του Aγ. Nεκταρίου και στην συνέχεια αφού διασχίσει μικρό αλσύλιο από πεύκα και κυπαρίσσια οδηγεί στην κορυφή του λόφου (2).

Από την κορυφογραμμή το μονοπατι κατηφορίζει προς την γυμνή κοιλάδα με χείμαρο (3) χαμηλά και αφού τον διασχίσουμε ξανανεβαίνουμε για λίγο σε κορυφογραμμή (4) με μικρή κορυφή στα δεξιά μας όπου διακρίνουμε πέτρινη καλύβα. Διασχίζουμε κάθετα το χωματόδρομο που ακολουθεί την κορυφομμή και κατεβαίνουμε ξανά σε άλλη ξερή κοίτη χειμάρου (5) την οποία διασχίζουμε και με κατεύθυνση ελαφρά νοτιοδυτική μπαίνουμε σε λούκι το οποίο αρχίζουμε να ακολουθούμε.

Tο μονοπάτι διασχίζει αραιή χαμηλή βλάστηση που σιγά σιγά πυκνώνει και μετά από 800 μέτρα διασχίζουμε χωματόδρομο (6) και συνεχίζουμε στο λούκι ελαφρά νοτιοδυτικά για άλλα 350 μέτρα έως μικρό πλάτωμα (7).

Συνεχίζουμε νότια στο δυσδιάκριτο μονοπάτι για 200 μέτρα και συναντούμε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε για 400 μέτρα και στην συνέχεια συνεχίζουμε στο μονοπάτι ακολουθώντας πάντα το λούκι με νότια κατεύθυνση έως την πηγή «Τρυγιόδω» (8).

Yπάρχει διαμορφωμένη στέρνα που μαζεύεται το νερό της πηγής τους ξερούς καλοκαιρινούς μήνες, κατά τους οποίους η ποιότητα του νερού δεν είναι κατάλληλη για πόσιμο.

Aπό την πηγή ξεκινάει χωματόδρομος που μετά από 200 μέτρα πεερίπου συναντάει κύριο χωματόδρομο (9) του οποίου ακολουθούμε το νότιο παρακλάδι πάντα ευθεία.

Μετά από 1000 μέτρα και αφού έχουμε διασχίσει μικρό πλάτωμα φθάνουμε σε μικρό διάσελο δεξιά από το οποίο διακρίνουμε λιθόκτιστη περίφραξη και το κυκλικό εκκλησάκι του Αγίου Υάκινθου (10).

Γύρω από το εξωκλήσι που έχει την μορφή των παραδοσιακών «Μιτάτων», (κατοικίες των βοσκών του Ψηλορείτη), ο χώρος είναι διαμορφωμένος για να μπορεί να φιλοξενεί τα Υακίνθεια, τις ετήσιες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που οργανώνει ο γνωστός ανωγειανός δημιουργός, Λουδοβίκος των Ανωγείων, ο οποίος είναι και ο εμπνευστής αυτής της πρωτοβουλίας. H διαδρομή από την πηγή της Tρυγιόδω μέχρι και το σημείο αυτό είναι από τις ομορφότερες του Ψηλορείτη, ειδικά την περίοδο της άνοιξης.

Από τον Άγιο Υάκινθο ο χωματόδρομος μας οδηγεί ανατολικά στην κοιλάδα της Ζωμίνθου όπου μετά από 2,2 χλμ. συναντούμε τον επαρχιακό δρόμο (11) Ανωγείων – Νίδας.

Εναλλακτικά εάν διασχίσουμε την κορυφή νότια από τον Άγιο Υάκινθο και στην συνέχεια αφού κατέβουμε στη μικρή κοιλάδα συναντούμε ξανά το παλιό μονοπάτι το οποίο μας οδηγεί νότια και ανηφορίζει στη κορυφή του λόφου όπου βρίσκεται μικρό ορειβατικό καταφύγιο (12) του δήμου Ανωγείων στην περιοχή «Βρουλίδια». Από το καταφύγιο ακολουθούμε το χωματόδρομο με βορειοανατολική κατεύθυνση ο οποίος μας οδηγεί στην κοιλάδα της Ζωμίνθου.